Rio de Janeiro

Hallooooo fra Rio :)
Første blogg fra overseas… and its all good ;) Etter noen triste avskjeder og en grytidlig (evt. sen, alt ettersom vi ser det) takeoff var vi endelig på vei til Sør Amerika, natt til 3. januar. Det har vært mange uker (måneder!) med forberedelser og iherdig sparing så det var greit at det endelig skulle skje noe. Turen gikk som håpet og forventet! Alt var i rute, men vi måtte likevel springe litt mellom terminaler i Paris. 3 + 12 timer i et flysete er ganske lenge, men med filmer, TV SPILL, bevertning og godt selskap går det likevel ganske så greit.
Vi ankom Rio de Janeiro på kvelden og så ganske snart den store kristus statusen rage 710 meter over oss. Han følger oss nesten overalt hvor vi beveger oss. For to frosne sjeler var den varme, fuktige luften som balsam. Marloes, venninnen min fra Holland, kom til hostellet noen timer etter oss og vi var fulltallig. I skrivende stund er vi i ferd med å forlate Rio, etter en uke med mange gode opplevelser; en botanisk hage, et besøk i en liten bohemsk, koselig del av byen kalt santa teresa, en guidet tur i latin amerikas største favela med mer enn 200 000 mennesker i, to turer til to ulike marked, beaching på berømte copacabana, vi har vært hos Kristus og vi har tatt den obligatoriske turen med taubane til Rios ragende ”sugerloaf”, vi har møtt mange hyggelige mennesker og vi har selvsagt testet utelivet i Rio. All good :) Vi kommer oss frem med buss, metro og taxis og har en deilig følelse av å ”takle” denne store, fremmede byen.

Vi bodde tre netter på et hostell kalt ”harmonia”, men måtte dessverre flytte til et annet sted etter fire netter da det er ”high season” og fullbooket. No more harmoni ;) Vi flyttet derimot til en leilighet som ligger midt mellom strendene Copacabana og Ipanema, de to største og fineste strendene i Rio. Vi har testet begge strendene og kan melde om sol, muskler, homser og tanga i en skjønn forening. Altså får vi en sjarmerende nordisk grisefarge, underholdning og D vitaminer i ett og samme åndedrag :) Folk løper langs stranda i de rareste ”uniformer”, og vi skulle gjerne hengt oss på, men de 35 varme og den tunge og fuktige luften har foreløpig gjort utfordringen for stor for oss.
Vi koser oss! Vi har allerede kjøpt våre første havaianas, delt dorms med halvfeite amerikanere i grønne boksershortser, gått gatelangs med lonley planet og identifisert oss som de gringoene vi er. Hører rykter om snøkaos hjemme, men det påvirker oss i svært liten grad. Her handler det om kristus, svettetokter og portugisiske gloser. Jeg vet det er slemt å si det, men det er nesten for varmt. I går kveld (lenge etter solnedgang!) hadde jeg et vanskelig dilemma; når jeg stod stille fikk jeg nesten ikke puste og svetten rant. Når jeg gikk fikk jeg litt ”vind” og det føltes bedre, men å gå er det samme som å anstrenge seg så da svetter man ennå mer. Misforstå meg rett; det er DIGG med varmegrader. Singlet hele døgnet.

Vi føler oss ganske trygge, til tross for å være i en by med så mange mennesker og så mye kriminalitet. Vi vandrer gatelangs og tar oss frem med kart og dårlig stedsans. Det er politi å se, men ikke nødvendigvis så betryggende når du hører de plystrer og roper etter deg…. Portugisisk derimot er ikke et enkelt språk, og få kan snakke/forstå engelsk. Jeg må si jeg gleder meg til å komme til Argentina der jeg kan skjønne hva som står på menyen og hvor jeg kan spørre om veien og faktisk forstå svaret! Men vi har litt å se og gjøre i Brasil før vi kommer så langt. Paraty neste stopp!