Rio de Janeiro  Paraty  Trinidade  Paraty  São Paulo

Fram og tilbake er like langt...

rain 34 °C

Torsdag 13. jan.

Etter en uke i Rio var tiden kommet for å ta de første skrittene i retning Lima. På hostel Harmonia hadde vi fått anbefalt å dra til Paraty, kun fire behagelige busstimer unna. And so we did. Paraty er en liten, superkoselig by i ekte Antigua stil. Gater av brostein og gamle, koselige hus tett i tett. Marloes og jeg gikk straks i minneboksen og drømte oss tilbake til vår fantastiske tid i Guatemala for tre år siden. Det er fortsatt high season og vi hadde ørlite stress med å finne ut hvor vi skulle sove for natten. Etter noen svette runder med full oppakning rundt i den lille byen fant vi tilslutt et hostel som hadde rom i herberge for oss. Casa do Rio er et perfekt lite hostel, med en koselig bakhage med hengekøyer, bar, trådløst internett og mange koselige mennesker:) De fleste farter rundt med laptop og/eller iPhone, så trådløst internett er verdsatt!

Paraty i seg selv byr ikke på så mange muligheter eller severdigheter utenom de koselige gatene og husene, men det er mulig å hive seg med på allverdens av tours; kajakkturer, båtturer til skjulte øyer, waterfalls etc. Vi har derimot fått litt panikk over prisene i Brasil og hvor mye penger som flyr ut av kontoen, så vi tok den billige versjonen og trasket til nærmeste strand. En av kveldene gikk vi ut med en gjeng fra hostellet, men utelivet i Paraty er ikke noe å skrive hjem om, så det lar jeg være :)

To dager i Paraty var nok og vi følte for å lee på oss igjen. Etter en særdeles svett tur på lokalbussen uten noe som helst kontroll på sekkene våre, var vi fremme i den lille jungelbyen Trinidade. Trinidade er kjent for sine fantastiske strender, tett regnskog og en deilig, avslappende atmosfære. Alle trasker rundt i bikini og rastafariene har flammeshow i den eneste gaten som finnes. Vi har tatt inn på hostel Kaissara. Bortsett fra regn(!) og mygg er vi særdeles fornøyde. Vi har til og med fått oss en egen hund som følger oss hvor hen vi går i li og fjell. Marloes har kalt den Marte (sorry søster).

I skrivende stund er vi i Trinidade på andre dagen. Vi er gira på å komme oss til Iguazu falls og krysse grensen til Argentina, men for å gjøre det må vi ta turen tilbake til Paraty og om São Paulo. I utgangspunktet hadde vi planer om å forsøke å unngå den sistnevnte byen som er Brasils største, men når veien først tar oss dit kan vi like gjerne overnatte og se hva den har å by på. Når 20 millioner velger å bosette seg der, må det jo være noe å ta seg til :) Vi har noen waterfalls og strender til som skal utforskes i Trinidade, så vi krysser fingrene for at sola titter frem i morgen. Stort sett har det kun regnet om kvelden/natten og det er jo greit. I dag har det derimot regnet hele dagen mer eller mindre, kjedelig. Det er fortsatt så varmt at vi dro til stranden, men litt plagsomt med alt regnet i øynene hele tiden ;)

15. januar
Siste kveld i Trinidad… Været har vært så som så. Det har vært nok sol til at vi har kunnet få et inntrykk av hvilket paradis dette stedet er når det er ”riktig vær”, men det har også vært nok regn til at vi har fått erfare hvor lite det er å ta seg til hvis været er ”feil”. Strendene er veldig fine med krystallklart blågrønt vann på en god dag og vi har testet alle fire av dem. George, den engelske eieren av hostellet, tok med oss og fire jenter fra Argentina til ”those fantastic waterfalls”. Såå fantastiske var de vel ikke, men det var fint nok og det var moro å bli slukt av ”the rock that swollows”, skli i en ”natural slide” og klatre i/ut av en grotte (i bikini!) I dag gikk turen til en ”natural pool”, som ikke var all that natural likevel. Etter en del klatring og søle skliing (all natual and still in bikini!) kom vi frem til dette ”bassenget”. Men det viste seg at det var ikke atskilt fra det store hav likevel, ettersom båter stadig kom inn og slapp av de lateste og feiteste som ikke orket å skli på søla gjennom skogen. Been there done that.

Vi har også testet beachparty i rastafaristyle, det ble litt i overkant av fletter, jointer og såpebobler for min del, men den lokale ølen er god nok :) I morgen setter vi kursen mot Iguazu falls. Veien dit er lang og går om Paraty og São Paulo, til sammen snakker vi minst 22 timer på buss. Bare å lade opp ipod’n!

16. januar…
Tilbake på hostel Casa do Rio i Paraty. En strek i regningen. For å komme oss til São Paulo måtte vi om Paraty, men planen var å hoppe direkte over på bussen til SP. Dessverre er det ikke ledige seter på bussen før i overimorgen, så vi må tilbringe 1,5 dag her… Det er bare lokale busser som går mellom Trinidade og Paraty, og turen tilbake var skummel nok. Det regnet så mye i går at deler av veien har forsvunnet med vannmassene, og bussene er ganske slitte og slitne fra før, så den ekstra belastningen med dårlige veier var en dårlig kombinasjon. Bussen var i tillegg så full at vi måtte stå trøkt sammen i midtgangen. Tross en stigende bilsyke fra svingete veier og turistmage var jeg ganske rolig helt til de lokale begynte å få panikk og rope at bussjåføren måtte åpne døra så vi kunne komme ut.. Det ble litt svett der et øyeblikk, men i motsetning til bussen som hadde avgang før oss og som nå stod fast i en grøft midt i en bakke – klarte vi oss og kom oss til Paraty. Tilbake til det koselige (om enn litt skittene) hostellet med hengekøyer, good hostel feeling og TRÅDLØST INTERNETT (ekstra verdsatt etter dager uten connection med omverdenen)!