Patagonia

In love with a penguin

Vi har nå beveget oss sørover i landet, sørover i VERDEN faktisk. For øyeblikket befinner jeg meg på 42. breddegrad, under ekvator. Byen heter Puerto Madryn og tilhører det som kalles Patagonia. Patagonia er navnet på nedre halvdel av Argentina og Chile og ligger øst for Andesfjellene. Patagonia ligger på samme breddegrad som New Z. og resten av breddegraden består kun av vann. Lenger sør finnes det ingen ting i verden! Og vi skal bevege oss enda lenger sør i Patagonia, vi skal så å si touche Antarktisk. Majestetisk! På onsdag fikk vi vårt første møte med denne øde, forblåste, ville, fantasisk vakre enden av verden. Patagonia er først og fremst kjent for sitt ville dyreliv og er ett av de mest populære steder i verden for å drive med trekking og hiking. Vår allerede stappa ryggsekk tillater ikke så mye som teltplugg så det blir lite trekking på oss dessverre, men det rike dyrelivet er grunn god nok til å bevege seg disse vanvittige avstandene med buss i sørgående retning.

I skrivende stund er det fredag 04. februar (og jeg gratulerer min kjære Julietta med dagen!). Vi venter på at klokka skal bli 19, da går bussen til Rio Gallegos, før vi skal ta ennå en buss videre til El Calafate. En busstur på til sammen 25 timer, puha. Det har vært tre svært innholdsrike dager her i Puerto Madryn. På onsdag dro vi på en dagstur rundt Península Valdés, en strekning på 400 km hvor vi (heldigvis!) hadde flere stopp underveis for å beundre de vakreste utsikter og de KULESTE dyr! På denne turen fikk vi stifte våre første bekjentskap med både ville pingviner, sjøløver, lamaer, grårever, strutser og armadillaer – i en skjønn forening. Det var en noe spesiell versjon av ”wild life safari”. Men egentlig var utsikten til den vakre og ville naturen verdt den lange turen i seg selv. Det er vanskelig å beskrive dette landskapet, men når de tørreste slettelandskap tilsynelatende uten liv, munner ut i et irrgrønt hav dekorert med pingviner og sjøløver i vannkanten, kan dere bare forestille dere at det er som tatt ut av en eventyrbok uten nok adjektiver til å beskrive det du ser. Ikke engang de beste speilreflekskameraene kan fange den mektige følelsen man får når man står der så bitteliten i denne veldige verden og beundrer.

På torsdag var det igjen duket for en lang dagstur, denne gang med destinasjon delfiner og pingvinkoloni. I ”dagsturpakken” ligger en 2 timers lang båttur hvor hovedattraksjonen er de mange delfinene som følger båten og leker i bølgene. Det er som allerede nevnt et mektig landskap og dertil et lunefullt klima. På torsdag blåste det nesten til storm (noe som visstnok er vanlig i denne kroken av verden) og det la hindringer for de mange ivrige turistene som hadde meldt seg på ulike vannaktiviteter - inkludert oss. Det var dessverre for mye vind til at båtene kunne gå ut og det betydde for oss; ingen delfiner i dag. På den ene siden hadde jeg gledet meg veldig til å ”leke med” delfinene og ble derfor veldig skuffet. På den andre siden vet jeg at dersom båtene hadde gått ut, ville det vært ensbetydende med en vill begeistring over delfinene avbrutt av en intens trang til å kaste opp på grunn av sjøsyke. Marloes og jeg delte denne gledelige skuffelsen :)

Turen gikk videre til en av verdens største pingvinkolonier, som var verdt turen i seg selv. Vi vandret gjennom deler av reservatet og var omgitt av mer enn 500 000 pingviner!! Enkelte steder måtte vi faktisk passe oss for ikke å tråkke på dem. Det var en ganske spesiell følelse å entre pingvinenes territorium på denne måten og det var vanskelig å ikke gå amok med kamerat. Overalt hvor du vendte deg så du en pingvin som var skjønnere enn den forrige. Til sammen har vi vel noe sånt som 500 pingvinbilder, haha!

Fredag; ukens høydepunkt. JEG HAR SNORKLET MED SJØLØVER!! :) :) :) Vi startet dagen med en båttur på ca 30 minutter, før vi kastet anker og hoppet i vannet. Vi hadde valget mellom å snorkle og dykke med dem, men ettersom jeg er den eneste med dykkerlappen valgte jeg å snorkle så vi kunne gjøre det sammen. Dessuten anbefalte de som arrangerer turen snorkling, ettersom man kan leke mer med sjøløvene i vannflaten enn på bunnen av havet. Det var helt rått! Sjøløvene var veldig nysgjerrige og kom helt opp og bort til oss, den ene smakte til og med litt vennlig på Kristin. Dette er ikke som å se dyrene i en dyrepark eller lignende, her er vi i deres hjem og vi spiller på deres premisser. Du vil blant annet ikke komme for nære hannene… de er SVÆRE og ganske hissige. Sjøløvene fikk babyer for 10 dager siden, de var dessverre for små til å leke med oss, men vi så de på land både på onsdag og i dag. Skjønne! Vannet var ganske kaldt, bare 13 – 14 grader, så vi hadde lange våtdrakter og dykkesokker inni finnene. Det var likevel ganske kaldt, så etter nesten en time i vannet var det tid for å dra tilbake. Det må være den beste opplevelsen jeg har hatt i det våte element noen gang, sidestilt med den gangen jeg tok på en hai da jeg dykket i Mexico. Slike opplevelser må spares på!! :)

Nå er det som nevnt tid for å rulle videre sørover. Vi vet det venter oss noen vanvittige isbreer og et enda villere landskap. Før den tid skal en del timer konsumeres på buss, og det blir rikelig av tid til å fordøye de utrolige utsiktene og opplevelsene vi har hatt her i Puerto Madryn.